Czy organizacja pozarządowa potrzebuje identyfikacji wizualnej? Część 1

LOGO

Pomyśl: Coca-Cola, Apple, ING Bank Śląski.
Co przyszło Ci do głowy? Czerwień i zawijane litery Coli? Jabłuszko? Kolor pomarańczowy, lew i Marek Kondrat? Niezależnie od tego czy pijesz słodzone napoje, korzystasz z maca, czy prowadzisz konto w ING – prawdopodobnie każda z tych marek, jej identyfikacja wizualna, na którą trafiasz w codziennym życiu, budzi w Tobie jakieś emocje.

Zacznijmy od logo. Bo logo to baza, na której się buduje.

Logo to sygnet – “znaczek” i logotyp – słowny przekaz (logo nie musi zawierać obu). Zastosowane kolory, wielkości liter i odstępy między nimi, grubość kreski – to wszystko jest nieprzypadkowe. Więcej – każdy element zastosowany jest celowo, jeśli logo projektuje grafik, który zna się na tworzeniu logo. Taki, który odrobił zadanie domowe. Czyli dowiedział się, co dokładnie robi jego klient, jakimi wartościami się kieruje, do kogo kieruje swoje usługi i produkty. I co jest dla klienta ważne. A później zrobił research dla danej branży, wyciągnął wnioski i narysował coś, czego jeszcze nie ma.

Po co płacić grafikowi, jak można zrobić logo w Canvie?

Canva, jako darmowe (do pewnego stopnia) narzędzie do tworzenia grafik, oferuje nawet szablon „Logo”! Można zaoszczędzić sporo pieniędzy na pracy grafika. Tylko prawdopodobieństwo napotkania czegoś bardzo podobnego wzrasta z prędkością światła. A szkoda mieć logo podobne do logo innych organizacji (sama/sam pomyśl ile widzisz w sieci motywu serca, dłoni, rąk, domu czy diamentów albo słowa wpisanego w koło).
Można też zrobić coś samodzielnie, jeśli choć trochę obsługuje się jakiś specjalistyczny program graficzny.
Ale!
Bez wiedzy o projektowaniu logo powstały sygnet czy logotyp może nie tylko nie spełniać standardów ale wyglądać źle np. na małych produktach, jak długopisy. Piszemy to z doświadczenia współpracy z organizacjami, które przysyłały nam logo o małym rozmiarze, w pliku .jpg, bez możliwości otrzymania wersji wektorowej, bo „grafik” nie zrobił.

Dlaczego ważne jest zapisanie logo w krzywych?

Dopóki logo Twojej organizacji pojawia się tylko na stronie www i w mediach społecznościowych – to wystarczy Ci takie w .jpg czy .png.
Schody zaczną się, kiedy zapragniesz zrobić rollup albo baner na budynek. Słabej jakości graficznej znaczek na dużym formacie stanie się rozpikselowanym potworkiem.
Jeśli zapragniesz podarować swoim Darczyńcom długopisy sygnowane Twoim logo – tylko dostatecznie drukarni pliku w krzywych zagwarantuje, że znak będzie czytelny.

Logo odwrócone? Monochromatyczne? Po co mi to?

Grafik w pakiecie przekaże Ci pliki w różnych wersjach kolorystycznych. Na przykład – jeśli Twoje logo to zielony listek na pomarańczowym tle – otrzymasz pomarańczowy listek na zielonym tle. I na białym. Na czarnym również. I czarny listek na białym.
Bo czasem, ze względu na miejsce nadruku, możesz potrzebować właśnie „odwróconych” kolorów, a dla publikacji czarno-białych – monochromatycznego logo.

A do czego służy księga znaku/brand book?

Rozbudowana księga znaku lub mini brand book to plik w PDF, który zawiera informację o:
-zastosowanych fontach w logo (font czyli czcionka);
-fontach, jakie dedykowane są do stosowania na stronie i grafikach (zazwyczaj dwa: dla nagłówków i dla treści akapitów);
-zastosowanych w logo kolorach. To jest szalenie ważne dla drukarni czy producentów gadżetów. Także dla projektanta strony www, który zadba o to, by kolorystycznie była spójna z logo;
-kolorach uzupełniających – jeśli logo ma tylko jeden kolor grafik prawdopodobnie zaproponuje dwa kolory, z którymi logo będzie dobrze wyglądać. To się bardzo przydaje przy drukowaniu materiałów reklamowych oraz tworzeniu grafik do mediów społecznościowych. Nie trzeba kombinować;
-polu ochronnym, czyli przestrzeni wokół logo. Nie powinno się jej przysłaniać, żeby nie mieć wrażenia ścisku patrząc na ulotki czy inne materiały promocyjne;
-wariacjach użycia logo – sygnet i logotyp to dwa elementy jednej całości. Mogą występować osobno lub w różnych konfiguracjach, ale żeby wyglądały dobrze grafik projektuje te wariacje i przekazuje klientowi. Wie bowiem, że logo, które ma dwa czy trzy wiersze nie zmieści się na wąskim długopisie. Przygotowuje więc wersję jednowersową;
-niedozwolonych formach użycia logo – samowolne przycinanie pliku z logo i dowolne układanie elementów względem siebie nie są wskazane. Grafik projektując wie, co będzie źle wyglądać i zawczasu informuje o tym klienta:)

Taką księgę znaku wysyłasz do drukarni czy producenta gadżetów z prośbą o przeczytanie przed przyjęciem zlecenia. Masz dzięki temu pewność przekazania wszystkich niezbędnych informacji do realizacji Twojego zlecenia. A także podstawę do reklamacji, jeśli produkty wykonano bez zastosowania zaleceń.

Tyle o logo. TUTAJ przeczytasz o tym, co i dlaczego jest jeszcze ważne. Dowiesz się co to jest RGB, HEX, CMYK, PANTONE i jakie korzyści będziesz mieć z posiadania identyfikacji wizualnej


Jeśli uważasz, że ten wpis jest wartościowy – udostępnij go w swoich social mediach! Niech daje wartość innym!
Jolanta Mitko

Scroll to Top