Po co zlecać stworzenie strony www firmie?

Tytułowe pytanie zadawałam sobie kilka razy. Przede wszystkim dlatego, że mam w domu męża front-end’owca, który niejedną stronę www postawił samodzielnie lub współpracując z zespołem. I mógł przejąć zlecenia, które sama zlecałam dalej. Poza tym w WordPressie poruszam się raczej swobodnie i jeśli projekt nie jest wybitnie wymagający to jestem samowystarczalna.

Wszystko zależy na czym nam zależy.

Po co zlecać? 10 subiektywnych powodów

Poniższe punkty są moim subiektywnym zdaniem i możesz się z nimi nie zgadzać. Szanuję to. Zapraszam Cię do wymiany zdań w komentarzu. Jeśli masz w domu żonę/męża webmastera, a planujesz zlecić budowę strony – to spójrz tak. Wykonawca z Tobą nie mieszka. Nie widzisz, że właśnie gra w planszówkę z waszymi dziećmi i nie boli cię serce, jeśli musisz go od tej wyśmienitej zabawy odciągać, bo terminy gonią. Ani frustrować się, że twoja druga połowa zostawia cię z całym domem na głowie, bo robi dla ciebie twój projekt. A kiedy coś idzie nie tak – po co się denerwować na wybranka czy wybrankę swego serca? Przerabiałam współpracę z moim mężem „po godzinach” jego pracy zawodowej i wiem, co mówię.

1. Nie zawsze dasz radę samodzielnie postawić stronę www

Jeśli stawiasz stronę samodzielnie, ale nie jesteś na poziomie senior specialist – ominie cię stres związany z walką o to, żeby coś wyglądało czy działało dokładnie tak, jak chcesz. Nie spędzisz pół dnia (żeby tylko) szukając na forach odpowiedzi albo choć wskazówek, jak poradzić sobie z problemem. Najprawdopodobniej wykonawca zewnętrzny już to przerabiał i wie jak sobie poradzić. Albo ma w zespole kolegów, którzy szybko odpowiadają na wiadomości na Teams’ach.

2. Siła jest w zespole

Weź pod uwagę, że każda osoba, która tworzy stronę, jest świetnym fachowcem w jakimś obszarze, ale niekoniecznie tak samo biegła w innym. Na przykład – są webmasterzy, którzy stawiają na totalną optymalizację, znają się na SEO, dbają o szybką odpowiedź po kliknięciu, ale grafika to dla nich element już średnio istotny. Niekoniecznie zastanawiają się nad tym czy umiejscowienie przycisku lub zdjęcia, które klient koniecznie chce mieć w danym miejscu, jest zgodne z zasadami projektowania graficznego www. Albo odwrotnie – artystyczna dusza przygotuje piękną wizualnie witrynę, jednak jej funkcjonalność czy zabezpieczenie mogą pozostawiać wiele do życzenia.

3. Firmie zewnętrznej łatwiej komunikować potrzeby, oczekiwania, niezadowolenie, czy stawiać granice

Oczywiście wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Bo to ludzie, którym płacisz, żeby robota była wykonana rzetelnie i terminowo. Im także zależy, żeby obie strony czuły satysfakcję i przyjemność ze współpracy. Macie wspólne cele, to bardzo dużo. A ty masz w ręku asa pod tytułem opinia w Google 😉

4. Zostaniesz dobrze przeprowadzony przez projekt

Przy założeniu, że do współpracy wybierasz profesjonalistów (np. firmę z polecenia czy taką, której projekty w portfolio zapierają Ci dech w piersiach) to będziesz doskonale przeprowadzona / przeprowadzony przez cały proces. Ani się obejrzysz Twoje miejsce w sieci będzie gotowe, by witać nowych odbiorców. Dobry web designer czy projekt manager dostarczy ci wcześniej informację czego od ciebie potrzebuje, jak to przygotować, jak pracuje, co się kiedy dzieje i ile poprawek masz w cenie.

5. Unikniesz tego, co jest błędem lub się nie sprawdza

Najprawdopodobniej firma, którą wynajmujesz, ma doświadczenie w budowaniu stron podobnych do tej, jakiej potrzebujesz ty. Wie czego unikać, co zastosować, co się „sprawdza”, a co nie. I jest z tym na bieżąco. Jeśli przygotujesz treści, które nie są jasne dla odbiorcy z zewnątrz albo ustawione w nie sprzedażowej kolejności to prawdopodobnie dowiesz się o tym od wykonawcy, który zaproponuje zmianę w architekturze. Jeśli chcesz skorzystać z gotowych zdjęć i nie spędzić miliona minut na przekopywaniu banków – wykonawca zaproponuje Ci fotografie, bo dobrze wie, gdzie warto zajrzeć. A jeśli firma, którą zatrudniasz, ma działalność szerszą niż kodowanie – dostaniesz namiar na sprawdzonego fotografia, który zrobi dla ciebie sesję wizerunkową.

6. Zobaczysz stronę najpierw „na papierze”

Jeśli marzy ci się strona inna niż wszystkie, masz swoje fantazje i specyficzne potrzeby, to najpierw zobaczysz mockup – makietę strony i zweryfikujesz czy o to ci właśnie chodziło. Potem grafik przygotuje wizualizację zgodną z UX i UI. Będziesz mieć pewność, że z wykonawcą strony grasz do jednej bramki i nie wydasz pieniędzy na serię niepotrzebnych poprawek.

7. Strona www będzie bezpieczna

Przyjmijmy, że jesteś w stanie postawić sobie stronę, wygląda całkiem nieźle i współpraca z kimkolwiek nie jest ci do szczęścia potrzebna. Pozostaje pytanie – czy wiesz jak ją dobrze zabezpieczyć? Czy masz pewność, że hostingodawca dobrze zabezpiecza serwer przed hakerami? Czy wiesz jak zadbać o to, żeby regularnie odkładał się backup bazy i strony, co zrobić, żeby strona nagle nie przestała działać? Profesjonalna firma zadba o to, żebyś czuła się / czuł się bezpiecznie.

8. Otrzymasz szkolenie z obsługi gratis albo w pakiecie

Całkiem możliwe, że stronę obsługiwać będzie więcej osób niż tylko Ty – warto zadbać o przeszkolenie ich, żeby nie było kłopotów w przyszłości. Jeśli czujesz, że edukowanie to twój żywioł – poczujesz wiatr w żaglach. Jeśli niekoniecznie – użytkowników przeszkoli fachowiec, który był w zespole projektowym.

9. Względem firmy łatwiej wyciągać konsekwencje

Jeśli wykonawca ociąga się z pracą, nie realizuje tego, co lub jak miał zrealizować, słowem nie wywiązuje się z umowy, jaką z tobą zawarł – masz możliwość wyciągnięcia konsekwencji wymienionych w umowie. To już ostateczność, której nie życzę, ale jednak dostępna opcja.

Na koniec bardzo, bardzo ważna rzecz o „po znajomości”

10. „Po znajomości?” Możesz się nie doczekać efektu

Nie dogaduj się ze znajomym, który „po koleżeńsku”, „w promocyjnej cenie”, „w wolnym czasie” miałby zrobić dla ciebie stronę www. Chyba, że bierzesz pod uwagę publikację za pół roku albo i później, nie zależy ci na tej znajomości i w sumie na samej stronie jakoś specjalnie też nie. Naprawdę.

Jeżeli ów człowiek utrzymuje się z kodowania i wiesz, że jest dobry – zapłać mu. Godnie. Bądź jego najlepszym klientem, z którym podejmie współpracę jak z kimkolwiek innym. Właśnie dlatego, że jest twoim znajomym. Z szacunku do niego i jego pracy.
A jeśli stawianie stron to dla niego zajęcie „przy okazji”, bo już od lat nie pracuje w zawodzie i hoduje alpaki albo dopiero się uczy – zastanów się czy zęba będziesz leczyć u kogoś, kto ma wiedzę sprzed 15 lat albo jest na pierwszym roku studiów.

Konsultując treść tego artykułu z Agnieszką usłyszałam:

Jola, dopisz, że często zgłaszają się do nas organizacje, którym strony stawiał właśnie taki znajomy. Za czapkę gruszek. I te strony nie działały jak trzeba, nie były aktualizowane wtyczki ani motywy, na dodanie posta czy formularza ludzie czekali kilka miesięcy. I wtedy trafiali do nas i stronę trzeba było stawiać od nowa.

Tym akcentem zamykam listę 10 powodów, dla których warto zlecić stworzenie strony internetowej firmie zewnętrznej.
Czy wyczerpałam temat? Podziel się w komentarzu swoim doświadczeniem, chętnie dowiemy się czemu jeszcze warto tworzyć swoje miejsce w sieci z firmą zewnętrzną.

PS. Przygotowanie tego tekstu zajęło mi trochę czasu. Jeśli uważasz, że jest wartościowy będzie mi szalenie miło, gdy udostępnisz go w swoich social mediach.

Jolanta Mitko

Scroll to Top